Każdy rodzaj bierki porusza się w swój własny specyficzny sposób. Piony poruszają się na wprost, Gońce poruszają się po skosie po polach czarnych lub białych, Wieże poruszają się w linii prostej, poziomo i pionowo itd. Poniżej zamieszczone zostały graficzne animacje, przedstawiające w jaki sposób, poszczególne bierki poruszają się po szachownicy.
Piony
Piony poruszają się tylko do przodu i tylko o jedno pole. Pozycje startowe pionów to linia 2 dla pionów białych i linii 7 dla pionów czarnych. Każdy pion może przesunąć się o jedno lub dwa pola do przodu. Pozycja startowa piona jest jedynym momentem, kiedy dany pion może przesunąć się o dwa pola, każdy następny ruch tego samego piona może być wykonany do przodu tylko o jedno pole. Pion, który wcześniej wykonał ruch do przodu o jedno pole, nie może już wykonać kolejnego ruchu do przodu o dwa pola.

Diagram 1 - piony w akcji
Wieża
Wieże zaliczają się do figur ciężkich, poruszają się po szachownicy wzdłuż linii lub kolumn (poziomo lub pionowo). Wieże nie mogą poruszać się po skosie. Wieża nie może przeskakiwać innych figur, wyjątek stanowi roszada, wówczas przeskakuje własnego Króla.

Diagram 2 - poruszanie się Wieżą po szachownicy
Skoczek
Skoczek porusza się do najbliższego dowolnego pola nie będącego w sąsiedztwie pola na którym stoi, oraz nie będącego w tej samej linii poziomej, pionowej lub ukośnej. Dodatkowo Skoczek, jako jedyna figura na szachownicy, może przeskakiwać bierki swoje lub przeciwnika.

Diagram 3 - poruszanie się Skoczkiem po szachownicy
Goniec
Rozróżniamy dwa rodzaje Gońców, Gońce czarnopolowe i Gońce białopolowe. Na szachownicy, Gońce czarnopolowe poruszają się w dowolnym kierunku po skosie tylko po czarnych polach, natomiast Gońce białopolowe poruszają się po szachownicy w dowolnym kierunku po skosie po białych polach. Ich początkowe ustawienie określa, który Goniec po jakich polach będzie się poruszał. Każdy z graczy posiada jednego Gońca czarnopolowego i jednego Gońca białopolowego. Goniec nie może przeskakiwać innych bierek.

Diagram 4 - poruszanie się Gońcami po szachownicy
Król
Król może poruszać się w dowolnym kierunku tylko o jedno pole, wyjątek stanowi roszada, wówczas Król przesuwa się o dwa pola. Król nie może stawać na polu, które jest obstawione przez figurę przeciwnika, taką sytuację przedstawia diagram nr 5. Król nie może bić bierki przeciwnika, chronionej przez inną bierkę. Król nie może zajmować pola, które sąsiaduje z polem zajętym przez Króla przeciwnika. Król nie może przeskakiwać innych bierek. Utrata Króla oznacza przegraną i kończy grę.

Diagram 5 - poruszanie się Królem po szachownicy
Hetman
Hetman jest najsilniejszą figurą na szachownicy. Może poruszać się po liniach i kolumnach (poziomo i ponowo) oraz na skos. Hetman nie może przeskakiwać innych bierek.

Diagram 6 - poruszanie się Hetmanem po szachownicy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz